Gyümölcsökkel a cukorbetegség ellen

8

Az inzulinrezisztenciának is nevezett 2-es típusú cukorbetegség során a szervezet sejtjei nem reagálnak megfelelően a hasnyálmirigy által termelt inzulin hormonra, mely felelős a vércukorszint szabályozásáért, ezért a vérben rendellenesen megnő a cukormennyiség. A növényekben előforduló természetes vegyületek együttes hatása csökkenti a diabétesz kockázatát.

Egy tavalyi nemzetközi kutatás 187 ezer amerikai étrendjében a gyümölcsevés és a 2-es típusú cukorbetegség kapcsolatát vizsgálta. A gyümölcsök között rákérdeztek a szőlőre (mazsolára), az őszibarackra, a sárgabarackra, a szilvára, a banánra, a dinnyére, az almára, a körtére, a narancsra, a grépfrútra, az eperre és az áfonyára. A résztvevőknek negyedévente kellett beszámolni arról, hogy átlagosan milyen gyakran fogyasztottak ezekből a gyümölcsökből egy-egy adagot.

A kutatók azt az eredményt kapták, hogy a bármilyen gyümölcs fogyasztása jótékony hatással van a 2-es típusú cukorbetegség megelőzésében, különösen az áfonya, a szőlő (mazsola), az alma és a körte. Az utóbbiak esetében a kedvező hatást a gyümölcsökben is előforduló, vízoldékony színvegyület, a flavíliumok magas szintjének tulajdonították. Ezek a gyümölcsök természetes polifenolokat is tartalmaznak, melyek segítik a vércukor felvételét.

A gyümölcslevek fogyasztásánál az eredmények már korántsem voltak ilyen biztatóak. A 2-es típusú cukorbetegség kockázata némileg emelkedett, melyet a kutatók azzal magyaráztak, hogy egyrészt a gyümölcslevekben jóval kevesebb jótékony hatású összetevő található, mint a teljes gyümölcsökben, másrészt a gyümölcsleveket a szervezetünk hamarabb megemészti, azok cukortartalma gyorsabban emeli a vércukor és az inzulin szintjét. A cukorbetegség elkerülése érdekében a heti gyümölcslé adagot célszerű csökkenteni és teljes gyümölcsökre cserélni.

A természetes flavonoidokban gazdag étrend mellett kisebb valószínűséggel alakul ki az inzulinrezisztencia, egyensúlyban marad a vércukorszint, gyulladáscsökkentő hatása megelőzi a szív- és érrendszeri megbetegedések, a diabétesz és daganatok kialakulását. Kiemelendő a petrezselyem, zeller, kakukkfű, rozmaring, padlizsán, vöröskáposzta, cékla, rebarbara és a bogyós gyümölcsök fogyasztása. A hivatalos ajánlás napi öt adag zöldség és gyümölcs fogyasztását javasolja.

Megosztás

8 hozzászólás

Írjon választ!