A sörhas a súlytöbbletnél is veszélyesebb

1

A túlsúlyos, elhízott emberek korábban és gyakrabban halnak meg szív- és érrendszeri megbetegedésekben. Sok tanulmány bizonyította már, hogy a rizikó szempontjából annak nagyobb a jelentősége, hogy testünkben hol rakódik le a zsír, mint hogy ez hány kiló. A szívbetegség okozta halál kockázatát tekintve az igazi veszély nem a súlytöbblet, hanem az, ha valaki hasra hízik.

Az egyenletes elhízásnál sokkal veszélyesebb a sörhas, vagyis az, ha valakinek a hasán van a legtöbb zsírpárna. A hasra hízottaknál háromszor nagyobb a szív- és érrendszeri betegségek kockázata, mint a normál súlyú embereké, és duplája az egyenletesen elhízottakénak.

Amerikai kutatók vizsgálataiból kiderül, hogy az elhízással járó betegségek jelentős összefüggésben állnak azzal, hogy testünkben hol rakódik le a legtöbb zsír, abból is pontosan hány kiló. A kutatók tizenháromezer 18 évesnél idősebb ember adatait elemezte a testsúlytól a különböző laboratóriumi eredményekig. Testmagasság, testsúly, haskörfogat és csípőkörfogat számításba vétele után, bármilyen szempontot is vizsgált a munkacsoport, az derült ki, hogy a legtöbben azok közül haltak meg, akiknek a hasi körfogatuk volt a legnagyobb.

Finn kutatások is hasonló eredményre jutottak, a húszezernél is több finn felnőtt 16 évi megfigyelését illetően. Kétharmadával kisebbnek bizonyult a magas vérnyomás előfordulása a nemdohányzó, alkoholt mérsékletesen fogyasztó, rendszeresen mozgó és megfelelő testsúlyú emberek körében, mint akiknél az előbbi kockázati tényezők bármelyike megtalálható.

Az elhízás a formáját tekintve lehet hasi (android, alma, vagy centrális), illetve csípőtáji (gynoid vagy körte) típus.  Férfiaknál 90, nőknél pedig 80 centiméter feletti haskörfogat mérése esetén hasi típusú elhízásról beszélünk.

A kutatók felhívják a figyelmet a hasi elhízás veszélyeire, a megfelelő has-csípő arány fontosságára. Az egészséges életmód lényege az egészséges táplálkozással és a rendszeres mozgással kezdődik. A sörhastól könnyen meg lehet szabadulni diétával és mozgással. Az előbbi esetén fel kell hagyni a tésztafélék, a kenyér, az édességek és a feldolgozott élelmiszerek fogyasztásáról, de fogyasztható hús, tejtermék, tojás, hal, sok zöldség és gyümölcs. A mozgás szempontjából, a hatástalan hasizomgyakorlatok helyett, melyek csak erősítik, de nem égetik el a zsírt, az egész testet igénybe vevő mozgásfajták a leghatásosabbak, főként a futás, az úszás és a biciklizés.

Megosztás

1 hozzászólás

Írjon választ!