Energia, sport, teljesítmény

0

Ismert tény, hogy az élsportban a táplálkozás meghatározó szerepet játszik az elért sikerek hátterében. A sportolók megfelelő étrendjének speciális szempontoknak kell megfelelni, fedeznie kell a nagyobb energiaszükségletet, változatosnak és a testösszetétel szempontjából optimálisnak kell lennie. Akár élsportolóról, akár aktív szabadidősportot űzőről beszélünk, a táplálkozás és a folyadékpótlás segíti a sportolót a jobb teljesítmény elérésében, a gyors regenerációban, a betegségek és sérülések előfordulásának csökkentésében.

A hazánkban elterjedt „egészségcentrikus” megközelítést a legújabb sporttáplálkozási trendek elavultnak, a sportoló szempontjából károsnak tartják. A legújabb ajánlások kiemelik a sportorvos és dietetikus által egyénre tervezett étrendet, és a szükséges, doppinglistán nem szereplő, legális étrend-kiegészítést. Bár az élelmiszerekben majdnem minden tápanyag megtalálható, az ásványi anyagok, vitaminok, bizonyos zsírsavak, kreatin, HMB (esszenciális aminósav) vagy béta-alanin segítsége lehet a sportolónak. Az étrend-kiegészítők használatáról nincs egységes hazai álláspont, a piacon sok veszélyes készítmény is forgalomba került, ezért csak megbízható gyártótól származó termékeket érdemes vásárolni.

Sporttáplálkozási piramis-energiabevitel

A sportolás közben elveszett energia pótlására szolgáló energiabevitel szükséglete függ a sportágtól, az edzésintenzitástól, életkortól, alapanyagcserétől. A sportolói táplálkozási piramis a folyadékpótlást, a megfelelő mennyiségű ásványvíz, izotóniás ital és egyéb folyadék fogyasztását emeli ki e legjobban. A dehidratáltság sérüléshez és teljesítményromláshoz vezethet. A következő szinten a gyorsan felszívódó, sok energiát adó ételek és gabonafélék találhatók. Nagyon fontos, hogy a táplálék jelentős része összetett szénhidrát legyen, hogy kitartson az energia. Ezt követik a lassan, egyenletesen felszívódó zöldségek és gyümölcsök, mint fontos vitamin-, ásványi anyag-, és nyomelem források. Majd a tejtermékek és halak fogyasztása következik, melyek a fejlett izomzat és az immunvédelem nélkülözhetetlen alkotói, fontos fehérjéket és omega-3 zsírsavat tartalmaznak. A piramis csúcsán nem véletlenül az édességek és olajok szerepelnek, hiszen túlzott fogyasztásuk megterheli a szervezetet, negatívan hat a sportteljesítményre.

Megosztás

Írjon választ!