Hogyan kapcsolódik az olvasás a munkamemóriához?

0

Bár az olvasást alapvető készségnek tekintjük, mégis egy komplex folyamat, amelyhez több kognitív feltételnek kell teljesülnie. Az ELTE tanulmánya arra kereste a választ, hogy hogyan kapcsolódnak a munkamemória különböző komponensei (fonológiai, verbális és vizuális-térbeli) az olvasási készségekhez az iskoláskor különböző szakaszaiban.

A magyar gyermekek körében végzett keresztmetszeti kutatásban a szerzők azt találták, hogy az olvasás kezdeti szakaszában a vizuális-térbeli és verbális munkamemória kulcsfontosságú szerepet játszik az olvasási teljesítményben,

míg a felsőbb évfolyamokban ezek hatása fokozatosan csökken, ahogy az olvasási folyamatok egyre automatizáltabbá válnak.

A fonológiai munkamemória szerepe ezzel szemben stabil, de kevésbé domináns.

A kutatás rávilágít arra, hogy az olvasás fejlődése dinamikus folyamat, amely során az egyes kognitív rendszerek eltérő időpontokban járulnak hozzá a hatékony olvasáshoz.

A szerzők szerint a fejlesztés és oktatás szempontjából fontos, hogy az olvasást támogató stratégiák életkorspecifikusan célozzák meg a munkamemória különböző komponenseit: eleinte a vizuális-térbeli és verbális területek erősítését, később pedig az olvasási automatizmusok és reprezentációk finomítását érdemes hangsúlyozni.

A teljes tanulmány: Laskay‐Horváth, C., Aranyi, G., Pachner, O., Remete, E. P., & Kemény, F. (2025). How Is Reading Related to Working Memory?—A Cross‐Sectional Developmental Perspective. Reading Research Quarterly, 60(3), e70019. 

Forrás: ELTE PPK 

Leave A Reply

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com