Bár az olvasást alapvető készségnek tekintjük, mégis egy komplex folyamat, amelyhez több kognitív feltételnek kell teljesülnie. Az ELTE tanulmánya arra kereste a választ, hogy hogyan kapcsolódnak a munkamemória különböző komponensei (fonológiai, verbális és vizuális-térbeli) az olvasási készségekhez az iskoláskor különböző szakaszaiban.
A magyar gyermekek körében végzett keresztmetszeti kutatásban a szerzők azt találták, hogy az olvasás kezdeti szakaszában a vizuális-térbeli és verbális munkamemória kulcsfontosságú szerepet játszik az olvasási teljesítményben,
míg a felsőbb évfolyamokban ezek hatása fokozatosan csökken, ahogy az olvasási folyamatok egyre automatizáltabbá válnak.
A fonológiai munkamemória szerepe ezzel szemben stabil, de kevésbé domináns.
A kutatás rávilágít arra, hogy az olvasás fejlődése dinamikus folyamat, amely során az egyes kognitív rendszerek eltérő időpontokban járulnak hozzá a hatékony olvasáshoz.
A szerzők szerint a fejlesztés és oktatás szempontjából fontos, hogy az olvasást támogató stratégiák életkorspecifikusan célozzák meg a munkamemória különböző komponenseit: eleinte a vizuális-térbeli és verbális területek erősítését, később pedig az olvasási automatizmusok és reprezentációk finomítását érdemes hangsúlyozni.
Forrás: ELTE PPK