Miért ártalmas a cukor?

4

A cukor rengeteg kalóriát sűrít össze kis helyen, ez pedig elhízáshoz vezet. Nagyon könnyen fel is szívódik, ami kiugrást okoz a vércukorban. A hasnyálmirigy az inzulin nevű hormonnal a cukrot elraktározható formává alakítja. Azonban a túl sok cukor fogyasztásakor a hasnyálmirigy annyi inzulint termel, hogy a test többi része képtelen válaszolni rá. Ez a 2-es típusú cukorbetegség.

Napjaink túlzásba vitt cukorfogyasztása civilizációs ártalom, a korábbi évszázadokhoz képest nem csak csemegének számít, hanem a táplálékunk fő komponensévé lépett elő. Hazánkban átlagosan 36 kilogramm cukrot fogyasztunk el egy év alatt, míg az Egyesült Államokban egy főre 70 kilogramm cukorfogyasztás jut.

A növényekben található természetes cukrot az alacsonyabb cukortartalom miatt könnyen megemésztjük, ezzel szemben a csaknem 95 százalék cukortartalmú finomított cukor lebontása megterhelő szervezetünk számára. A szőlőcukorral szemben a finomított cukor számos betegség okozója.

A kristálycukor nem tartalmaz sem ásványi anyagokat, sem vitaminokat, gyakorlatilag elvonja az emésztéshez, a felszívódáshoz és az egyéb funkciókhoz szükséges tápanyagokat. Érdekesség, hogy azokban az országokban, ahol a fehér cukor helyett csak gyümölcscukrot és mézet fogyasztanak, nem találkozunk cukorbetegekkel.

A finomított cukor mellett ugyanolyan károsnak számít az egyik legmodernebb adalékanyag, a magas fruktóztartalmú kukorica szirup is. Ezek fogyasztása a diabétesz, a gyermekkori elhízás, hormonzavarok, szívbetegségek, a magas vérnyomás és számos rák kialakulásáért tehetők felelőssé.

Tudatosan csökkentsük a bevitt cukormennyiséget, helyettesítsük a cukrot mézzel, nádcukorral, szőlőcukorral, gyümölcscukorral, juharsziruppal, xilittel vagy sztíviával. A kevesebb cukorbevitellel váljon a nassolás igazi élménnyé!

Megosztás

4 hozzászólás

Írjon választ!