Fusson és legyen boldogabb!

1

Az intenzív gyaloglással kb. 6 km/h-s, ha futunk legalább 8 km/h vagy annál gyorsabb, míg ha kocogunk a 8 km/h alatti sebességtartományt teljesítjük.

Példának okáért: egy 70 kg-os személy 8 km/h iram mellett óránként kb. 460 kalóriát éget el, amely nagyjából megfelel egy tábla csokoládé energiatartalmának. Az elégetett kalória a futási sebesség mellett a testtömegünktől és természetesen edzettségi szintünktől is függ.

Mintegy 50 perc folyamatos sportolás mellett a fáradással szembeni ellenálló képességet állóképességnek nevezzük.

 Edzettség alatt a szervek, szervrendszerek alkalmazkodását értjük a fizikai terheléshez. A  rendszeres futás  egy sor alkalmazkodási folyamatot indít el a különféle szerveinkben, szervrendszereinkben. Először a szív- és érrendszer adaptálódik, amelynek során a szív nagyobb erővel húzódik össze, így egyszerre több vért tud a keringésbe pumpálni, több oxigént tud a szövetekhez, sejtekhez eljuttatni. Mindez igen kedvező élettani változásokhoz vezet. A szív- és érrendszer alkalmazkodása a rendszeres futás megkezdése után már 4-6 héttel bekövetkezik.

A rendszeres futás hatására nem csak edzettebbekké, ellenállóbbakká, kitartóbbakká válunk, hanem még boldogabbak is leszünk.

Hogyan tesz boldoggá a futás? A rendszeres futás hatására többek között hormonális és idegrendszeri változások is bekövetkeznek, az agy endorfin hormont szabadít fel, amely boldogságérzetet vált ki. Létrejöttét a futás kezdetétől számított 35-45. percre teszik, amely a futás abbahagyását követően még egy ideig – akár órákig is – megmarad. Javul a stressz- és monotónia tűrő képesség is, mely tulajdonságokra vitathatatlanul nagy szükség van a rohanó mindennapokban. A testről alkotott kép is javul, amely befolyásolja énképünket és a világhoz fűződő kapcsolatunkat.

 Soha ne hagyjuk ki a bemelegítést, levezetést és a futás utáni nyújtást sem!


Megosztás

1 hozzászólás

Írjon választ!