Edzésfajták és energiaellátottság – aerob és anaerob edzés

2

Az edzéshez, sportoláshoz a sporttáplálkozás elveit betartva három alapvető tápanyagból tudunk energiát nyerni. Az összetett szénhidrátokból, a fehérjékből és zsírokból. Ezeket a tápanyagokat edzés, sportolás közben a szervezet oxigén ellátottságának tekintetében aerob vagy anaerob módon égethetjük el. Az, hogy milyen módon jutunk aerob vagy anaerob energiához, az függ a terhelés időtartamától és intenzitásától.

Mi a különbség a két edzésfajta között?

  • Aerob edzés során oxigéndús környezetben zajlik a tápanyag feldolgozása, így ez az edzésforma növeli a szervezet oxigén felhasználásának hatékonyságát, az állóképességét, a kitartást. Minden olyan edzéstől várhatjuk az aerob állóképesség javulását, amely dinamikus és nagy izomcsoportokat vesz igénybe. A szervezet így hamarabb átáll a szénhidrátok helyett a zsírok elégetésére, mely következtében javul az izomanyagcsere.
  • Az anaerob edzés alatt ezzel szemben oxigéndeficit alakul ki, mert a tápanyag feldolgozása során nem tudunk annyi oxigént felvenni, mint amennyire szükségünk lenne. Az anaerob edzés növeli az anaerob mozgás hatékonyságát, az izomzatot, a teljesítményt. Az edzettség növekedésével egyre intenzívebb mozgás vagy erőkifejtés szükséges ahhoz, hogy fenntarthassuk az anaerob tartományú anyagcserét.  Az anaerob állóképességet növelik a különböző intenzitású edzésrendszerek.

Az aerob folyamatok kevesebb, az anaerob folyamatok több laktátot (tejsavat) termelnek, mely savas anyag felhalmozódása az izomlázért felelős. Amikor mozgás közben az intenzitást növeljük, izmaink automatikusan több tejsavat termelnek. Majd a tejsav egy idő után gátolni kezdi a mozgást, amit anaerob küszöbnek hívunk. Ebből leolvasható a teljesítményünk, kondíciónk, kapacitásunk, regenerációs képességünk.

Honnan tudhatjuk, hogy edzés, sportolás közben milyen tartományban tartunk?

Légzéssel könnyen megállapítható. Amennyiben közel azonos intenzitású mozgás alatt képesek vagyunk folyamatosan beszélni, úgy edzésünk aerob tartományban van. Akkor tértünk át anaerob fázisba, amikor koncentrálnunk kell a levegővételre, zihálunk. A megfelelő edzettség eléréséhez mindkét tartományban szükséges dolgoznunk, hiszen legtöbb sportban erre szükség van.

Megosztás

2 hozzászólás

Írjon választ!